onsdag, november 26, 2008

Hva har jeg lært om digitale tester?

I arbeidet med modul2 har jeg lært en god del om digitale tester og jegerprøven osv. 

Jeg har lært at det nok er en god del arbeid med å gjennomføre et digitalt læringsopplegg, men at det har en del gevinster i forbindelse med læringsutbytte. Det som er svært viktig er at den som benytter seg av digitale læringsopplegg tenker nøye igjennom hvordan man ønsker å gjøre det og tar hensyn til hvilket utbytte man ønsker og hvilket stoff man behandler. 

De forskjellige metodene for digitale tester har svært forskjellige egenskaper og bør ikke brukes ukritisk i forhold til stoffet. For eksempel kan en enkel gloseprøve eller geografitest om hovedsteder være godt egnet for flervalgsspørsmål, men om man ønsker mer grundige og dyptgående svar er kanskje åpne spørsmål mer egnet. 

Jeg har lært det rent tekniske i hvordan man lager disse testene ved hjelp av It´s Learning. Dette hadde jeg faktisk ikke gjort før selv om jeg har brukt IL i snart 3 år. 

Valid XHTML 1.0!