tirsdag, oktober 07, 2008

Pedagogisk bruk av LMS

Pedagogisk bruk av LMS i opplæring er et felt som etter mitt syn har et stort potensial. Jeg studerer selv ved it-støttet bedriftsutvikling på Hist. Selv om dette er en it-linje med it-kompetente lærere er det tydelig at mange ikke helt har funnet ut hvordan de skal utnytte ressurser som f.eks. It´s Learning.

Et eksempel er årets semester. Vi har svært mange prosjektfag. Dette fører til forholdsvis lite forelesninger og mye gruppearbeid. Det gjør at mange kan miste fokus på pensum og bruke kunnskap de har fått tidligere år. Dette er på mange måter en styrke, spesielt i forhold til jobbsituasjoner. Problemet er at det også kan føre til at mange får problemer med eksamen da sensor gjerne leter etter ting som er kjent fra fagstoffet. Det ideelle vil da gjerne være at elevene kombinerer tidligere kunnskap med det som man tross alt skal lære i det gjeldende faget. Dette tror jeg nok også er skolens mål med undervisningsformen.

En god måte å gjøre dette på kan være å bruke mulighetene i It´s Learning til f.eks. å gjennomføre små prøver. Det kan være obligatoriske multiple choice prøver. Da tror jeg mange elever vil finne frem igjen pensumlitteraturen og i det minste se over innholdet. Dette kan igjen gjøre at man bruker det videre i prosjektarbeidet og følgelig har en bedre oversikt når eksamen nærmer seg.

En annen tilnærmet ubenyttet ressurs i It´s Learning i min klasse i alle fall er forum. En stor grunn til dette er nok at vi er en campus klasse og kan snakke med hverandre på skolen. Forum kan likevel være en svært god måte å kommunisere og spre læring. Her kan folk spørre viss de lurer på noe, eller de kan legge ut interessante artikler og lignende. Problemet med forum er at det ikke har noen hensikt å spørre om noe uten at noen leser det og svarer. For at et forum skal være effektivt og godt må det bygges en kultur for å bruke det. Kanskje blir et klassemiljø for lite for at forum skal være effektivt. En løsning på det kan være å utvide slike forum til å inneholde større grupper, eller at lærerne anbefaler andre og større fagforum som finnes på nettet. Da kan faglærer fortsatt finne ut om en elev har stilt et spørsmål ved at eleven både spør på forumet og kontakter faglærer med e-post eller It´s Learning i tillegg til at eleven får tilgang på en stor gruppe med mye kunnskap.

Dette er bare noen eksempler på hvordan min egen skolehverdag kunne hatt utbytte av bedre utnyttelse av LMS i hverdagen. Det er viktig å understreke at mye er bra innen dette temaet allerede, men det finnes etter mitt syn fortsatt et stort ubenyttet potensial innenfor retningen.

1 Comments:

Blogger Unknown sa...

Hei, dette var veldig interessante tanker fra deg som student. Du skriver om studentperspektivet, og det er spennende å lese for meg som er lærer :-) Det er interessant hvordan du sier at IT-kompetente lærere ikke nødvendigvis har funnet ut hvordan de kan utnytte ressursene i it´s learning. Jeg tror ikke det har noe med IT-kompetanse å gjøre, for de aller fleste lærere i Norge klarer å klikke riktig i it´s learning uavhengig av it-bakgrunn.

Du har også gjort deg noen fine refleksjoner over hvordan tester kan brukes til å hjelpe studentene til å holde fokus på hva som er pensum (i for eksempel prosjektfag). Dette var givende å lese, og interessante tanker!

5:58 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home

Valid XHTML 1.0!