onsdag, november 26, 2008

Bruk av digitale tester i et tenkt læringsopplegg

I dette inlegget vil jeg skrive om 3 forskjellige tenkte scenario for læringsopplegg og jeg vil diskutere hvordan de kan utnytte digitale tester. Jeg underviser ikke selv og derfor vil disse scenarioene være fiktive.

Scenario 1:

Nåsituasjon

En lærer har språkundervisning på lavt nivå. Denne undervisningen har tradisjonelt blitt gjort gjennom tavleundervisning der en lærer gjerne går gjennom ord for ord og bøyning for bøyning. Dette fører til at en del elever tar ting fortere enn andre og må vente for at alle skal kunne følge en relativt lik progresjon. 

Ønskede gevinster

Ved å bruke digitale tester ønsker læreren å slippe å bruke så mye tid ved tavlen. Han ønsker å raskere plukke ut de elevene som sliter, samtidig som de som holder høyere nivå kan gå følge en brattere læringskurve. 

Realisering

Dette må gjøres ved at læreren gjør et grundig forarbeid og lærer seg å bruke lms som verktøy. Videre må han/hun bruke en del tid i forkant på å utvikle tester og tilbakemeldinger. Læreren må vurdere hvilket nivå som er nødvendig for å kunne gå videre til neste trinn osv...

Scenario 2

Nåsituasjon

Dette læringsopplegget baserer seg på prosjektbasert undervisning. Læreren har kanskje noen få forelesninger/timer og elevene jobber hovedsaklig i grupper mot arbeidscase. I tilegg har elevene teoribasert eksamen på slutten av semesteret.

Ønskede gevinster

Ved å bruke digitale tester ønsker læreren å kunne kontrollere kunnskapsnivået blandt elevene og sørge for at elevene klarer å ta opp den kunnskapen som vil kreves ved eksamen, ikke bare det de trenger for å gjennomføre prosjeket. 

Realisering

Læreren må fokusere sterkt på formuleringen og hvilken type digitale tester han/hun ønsker å bruke. Spørsmålene må være både presise nok til å tvinge elevene til å gå inn i pensum, men det bør også være noen såpass vage spørsmål at elevene får mulighet til å vise forståelse for det stoffet de jobber med. 

Scenario 3

Nåsituasjon

Tradisjonell undervisning. En lærer har undervist et fag over lengre tid og bruker det samme opplegget som ble laget i oppstarten av faget. Stoffet i faget endrer seg lite over tid og det gamle læringssettet er fortsatt relevant. Problemet er at det er basert på slides og lite innvolvering fra elevenes side. 

Ønskede gevinster

Læreren ønsker at elevene skal få en bedre forståelse av fagstoffet ved å måtte bruke stoffet i andre situasjoner enn kun klasserommet. 

Realisering

Læreren må sette seg inn i lms systemer og digitale tester. Han må vurdere hvilke deler av pensum som kan være egnet for de forskjellige typer digititale tester som finnes. Skal han bruke flervalgstester eller skal elevene skrive inn svar selv? Læreren må også sørge for at det er klart for elevene hvilke krav som stilles til denne arbeidsformen og det må sørges for at elevene også er instillt på å gjennomføre testene på en seriøs måte. 

Valid XHTML 1.0!